Hoe Lang is een chinees... - Reisverslag uit Singapore, Singapore van inge freeth - WaarBenJij.nu Hoe Lang is een chinees... - Reisverslag uit Singapore, Singapore van inge freeth - WaarBenJij.nu

Hoe Lang is een chinees...

Blijf op de hoogte en volg inge

30 Januari 2013 | Singapore, Singapore

Een verblijf in Singapore doet je wel beseffen hoe het gesteld is met de bevolkingscijfers in de wereld, jaaa Hoe Lang zijn ook hier, en veel.
ik spreek helaas geen chinees en dat geeft toch (al)enige afstand, hoewel jj vind dat ik niet voor de plaatselijke bevolking onderdoe, vind ik dat ik door mijn toch wel getinte kleur(iets minder dan tamilzwart)en mijn grootte(toch wel gemiddeld man)en qua kleding (er zijn hier veel sexy motherfuckers, dus ik moet heel erg mijn best doen, is ook altijd zomer hier, dus hou die korte broek lekker aan en eigenlijk hoef je niet zoveel aan).Mijn eerste kennismaking was met mijn personeel(voor de verandering hoef ik hier weinig te doen,serviceflat voor nietbejaarden, ontbijt, schoonmaak en de was iedere dag, heerlijk, kan ik jullie verzorgen met smakelijke verhaaltjes)het word gerund door Mr. Sun(Sunny, door mij gedoopt als King Sunny Ade)zet iedereen aan het werk en brengt zelf de koffie, er is nog steeds geen beslag voor de pancakes die ik al 2 weken vraag voor mijn ontbijt, maar misschien wel morgen, wel altijd versfruit, yogurtjes en sapjes en je kan natuurlijk nasi goreng of bami, of continentalbreakfast(heelveelei) vragen, maar wij doen het rustig aan .Dan een wat jongere versie Sunny Sa, houd zich bezig met het internet(als de wifi het niet doet haalt hij gewoon overal de stroom eruit en dan weer aan , werkt vaak)kan een goede knikbuiging maken en is onverstaanbaar verder, maar wel vriendelijk.dan hebben we So, die dagelijks komt aanbellen om het app. schoon te maken, was doen wat er ligt en eind van de middag gestreken weer in de kast legt.Ook niet te verstaan , wat ik weet is dat ze ong. mijn leeftijd moet zijn 2 studerende kinderen heeft en erg naar nieuwjaar uitkijkt, dat doet iedere Hoe Lang hier.Het evenement van het jaar, je word er in de winkels al gek meegemaakt(zoals bij ons voor kerst en oud/nieuw)allerlei vage geschenken(veelal paddestoelen, zouden deze magic zijn?ik zal het niet uitproberen)mandarijnen(zo heet ook de taal, toevallig), of ieder geval oranje appeltjes(doet wel goed, na bezoek van ons koningsdrietal vorige week en het nieuws dat dit jaar de laatste koninginnedag is, en dat vieren we dan hier(ik heb al gehoord dat het groots word aangepakt hier, de ambassade, hollandhuis , feestje, borrels ect...ik zal het wel absorberen)Tijdens chinees nieuwjaar is iedereen 4 dagen vrij en word er flink gefeest , bij familie, die je dan geld geeft(alleen de singles, dat ze eens gaan trouwen)of voorspoed wenst,(met een kleurrijke kaart en cadeaus(die paddestoelen)en heeel veel eten natuurlijk.Er zijn collega's van jj, die zeggen dat je beter die dagen op vakantie(bali/perth ofzo) kan gaan, anderen beweren om dit eens mee te maken.Dat laatste gaan wij doen, zorgen dat de koelkast vol staat,(om te overleven, in geval dat alles echt dicht is,wat ik niet hier niet kan geloven , 24 uurs economie)en de straat op, wat van de knallen, dansen(draken/tijgers), tempels en offeren en de dronken Hoe Langs natuurlijk observeren......
Het is een beetje dubbel, ik ben van nature erg geintereseerd in deze oude cultuur, alleen van de oorsprong krijg je zo weinig mee, dan proberen mensen heel erg westers te zijn, wat het dan in hun situatie, net dan niet is. Zo ben ik gister bij een bureau langs geweest om ons samenlevingscontract te vertalen. Ik kwam in een heel foute kantoor /bedrijventoren terecht en was blij dat ze zoveel vroegen, dat ik er nooit meer terug hoef.de bedrijfjes daar, ik was nog (thuis) erg positief, van wie weet vind ik er eindelijk wel tempeh in een van die chinese winkels, ik ben op mijn manier snel wegestrompeld , blikken van duistere HoeLangs ontwijkend .Vandaag weer een nieuwe vertaalpoging,anders word het toch even trouwen op Bali(dit is een grapje hoor!)Ik weet van een collega die hier al 5 jaar woont en al 3 worden chinees spreekt, het is ook best wel moeilijk want als je het verkeerd uitspreekt, dan kun je dus echt iets fout zeggen.dus wij oefenen dagelijks op elkaar en we zullen bij heel veel lef het op ons personeel uitproberen.Het Chinees nieuwjaar is vanaf 9 feb- 12 feb.tot zoverx inge.

  • 30 Januari 2013 - 09:01

    Gwenda:

    Ha Ingeding Sing ga Poor of echt wel te westers?? Nou dat expat-leven-krijg-service-op-kamer-helaas-ontbreken de -pancakes-bevalt je wel?? Toch enige cultuurshock lijkt me als mensen gewoon willen uitstralen dat ze jou westerse aankunnen door zelf ook verkleed te zijn als westers (of expat)Nou ja gewoon heel erg op jezelf passen en genieten van alles wat anders is! Oja Ing een ding..vergeet de Tee niet!
    Hier alles goed moet alleen wat strenger zijn voor mezelf. Anders gaat het hart weer mopperen (en terecht)xxxhoop snel weer iets over Hoelang etc te lezenxx ook voor JP (je bruidegom)xxxGwenda

  • 30 Januari 2013 - 10:44

    Inge Freeth:

    ha lief nichie,welke tee bedoelje, tee trea? heel veel chinese thee hier, ik zit zelf veel aan de Mr. Bean(soyamelkketen, starbuck maar dan soya)Ben heel voorzichtig hoor, 1 ding per dag en dan lunchen met mijn bruidegom/boss/expatgezel.ik heb 1 afspraak in de week, dat is mijn pilates sessie, die is heilig, voor de rest lig ik hier in yogahouding op mijn matje in app(na de service, dat dan weer wel)Als het je nietlukt om streng voorjezelf te zijn, dan zit er niks anders op dan verplicht bij tante Tee langs te komen,xxx for all.inge

  • 30 Januari 2013 - 11:31

    Gwenda:

    Nou misschien is dat wel een leuk raadsel voor je...wij kijken wieisdemol en jij doet vergeetdeteeniet
    Klinkt toch niet erg vervelend. Yogamat bevuilen! Wij lezen vooral hier veel over Beatrix en koningsnach en oja gaan alle scholen die Prins Willen Alexander heten nu van naam veranderen;ik bedoel jij heet toch ook nog steeds Inge en niet IngLaHo ofzo..nou Ingeding wellicht denk ik aan je advies en kijk uit voor de vergeten Tee's!
    xx

  • 30 Januari 2013 - 11:35

    Gerard:

    Hi Inge,

    personeel, ontbijt op bed, geweldig.

    Het ziet er naar uit dat we met ons drieen langskomen.
    Ik verheug me er op.

    Leuk om te lezen dat je lekker bezig bent. A.s. vrijdag
    Gaan we onze reis boeken.

  • 30 Januari 2013 - 14:32

    Mignon:

    ....whoopie, cultureclash is altijd fijn...heerlijk lijkt me dat, je was wordt gedaan, ontbijtje staat klaar en lekker boekies uit, lekker blijven genieten! xxxxx

  • 30 Januari 2013 - 18:55

    Marjo:

    Hey schone zus en broertje,
    Wat een luxe, personeel, de was gestreken je kast in en een ontbijtje op bestelling. nu de pancakes nog (ik zou het niet pikken :-) Lijkt mij inderdaad sterk dat je straks 4 dagen geen inkopen zou kunnen doen. Heeft Jaap-Jan dan ook vrij? Kunnen jullie even lekker samen rondstruinen dan alleen in het weekend. Ik hoop dat jullie ook snel aan het klimaat gewend zullen zijn. Heerlijk dat Inge dit reisverslag maakt, lekker lezen steeds hoop ik. Ik zal ook snel eens bellen. Tot gauw, dikke knuffel. Marjo

  • 30 Januari 2013 - 23:13

    Ferdinand:

    Jouw verhaal hebben wij met veel belangstelling gelezen.
    Zojuist hebben wij Hotel 81 Bencoolen in Singapore geboekt voor 11 tot 15 maart 2013.
    Dus kunnen wij elkaar ontmoeten.
    Groeten van je moeder en mij .

    Hallo even ook een groet van mama, leuk wat van je te horen, Fer is een kei op zijn laptop
    en eindelijk iets geboekt was moeilijk, de juiste prijs en met een raam enz. 2 kamers ook
    voor Nico en Marjan die reizen met ons mee en gaan op Bali naar Floris enz. Inge en JJ
    tot gauw, verheug mij jullie te zien, liefs en xxxxx van je schoonmoeder en mama D O E I

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

inge

samen met Jaap Jan(partner, levensgezel),die in Singapore mag werken, Inge ontdekt de mooie plekjes in de week overdag, die ze samen in het weekend en in de avonden bezoeken.

Actief sinds 26 Jan. 2013
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 35085

Voorgaande reizen:

15 Januari 2013 - 13 Juli 2013

bij de Singalezen......

Landen bezocht: