gisteren, vandaag en de komende dagen ......ROOD - Reisverslag uit Singapore, Singapore van inge freeth - WaarBenJij.nu gisteren, vandaag en de komende dagen ......ROOD - Reisverslag uit Singapore, Singapore van inge freeth - WaarBenJij.nu

gisteren, vandaag en de komende dagen ......ROOD

Blijf op de hoogte en volg inge

07 Februari 2013 | Singapore, Singapore

Lunar festival-Lente festival-Chinees nieuwjaar, het is al weken in de lucht,op straat,in de winkels en dit weekend is het dan zover.Op zaterdagnacht gaat met een hoop herrie hier op verschillende plekken(aan de rivier ,Hong Bong,(is een grootse drijvend podium,The float@Marina Bay met allerlei festiviteiten/optredens en passende eettentjes (specialiteiten)en dan natuurlijk in Chinatown.Ik ben Gister al geweest om in een iets rustiger ambiance plaatjes te schieten van de straten aldaar.Wat de Kerstgekte bij ons is , met kerstbomen, lichtjes en de meest vreemde versieringen, is hier nu.Belangrijke kleur hierin is rood, met name om al het slechte af te weren, te verjagen, geesten en onheil!staat ook voor levenslust, vrolijkheid, waarheid, eerlijkheid.in het mandarijns zegt men HONG, klinkt lekker(is hongkong rood?)De denneboom is veranderd in een pruimenboom en die word ook versierd, de decoraties zijn traditioneel , afbeeldingen en symbolen uit de astrologie en chinese oudheid(wetenschap/religie/geschiedenis)De kalender hier is gerelateerd aan de maan, daarom is het 10 februari nieuwjaar, jaar van de slang, ziet er erg aandoenlijk uit tegenwoordig(lekker kitsch)Het huis word extra schoongemaakt, om ziekmakende , geesten weg te jagen en dat binnenkomend geluk weer plek heeft.Iedereen koopt zich gek, want laat wel zien dat je het geluk met je meedraagt en geef het een kans, dus nieuwe outfits,decoraties, kadootjes voor familie/vrienden(de mandarijnen zijn daar een symbolisch voorbeeld van)Kinderen en ongetrouwden krijgen rode envelopjes met geld erin(dat die ongetrouwden maar snel iemand vinden, getrouwd zijn is hier erg belangrijk,kunnen ze ook meedoen met uitdelen)Het vuurwerk afsteken hier in Singapore is sinds de zeventiger jaren aan banden gelegd, dat wil zeggen(word natuurlijk illegaal verkocht en mag alleen door speciaal aangestelden afgestoken worden, wij zullen het wel merken)Jj heeft extra vrij, maandag en dinsdag, zondag en maandag zijn de familiefeestdagen, van kadoos en eten, veel eend, kip en varken en allerlei zoete specialiteiten.De tijger dansen-competitie is later deze maand, zo ook het Chingay festival, waar je kaarten voor moet bemachtigen(dit schijnt een megaspektakel te zijn 22 feb).Ik zou zeggen WANSHIRUYI (may all your wishes be fullfilled).

• 07 Februari 2013 - 15:44

Ferdinand:

Toch wel leuk om dit allemaal mee te maken Inge.
    De foto's geven een goede indruk.
    Wat gaan jullie deze dagen doen ? Ben benieuwd.
    De chinezen gaan soms met vakantie.
    Groeten van Fer

• 08 Februari 2013 - 09:20

Mama:

Kan helaas mijn naam niet weergeven, maar mama is aan de lijn, lieve mensen wat een beleving allemaal! Helaas kan ik met Fer het niet meer meemaken, maar Inge lieverd het is zo gaaf om dit
    op zo'n manier toch een beetje te beleven, ik zie het voor mij. Als jullie terug zijn dan gaan wij
    zeker een diner maken hoe de mensen het beleven alles in rood, heb het een keer gedaan, geweldig
    en je moet op de tafel aangeven welke persoon (met gouden draad) naar jouw toe het jaar sympathiek is ha ha ha, ik wens jullie heel veel geluk en plezier toe en verheugd mij op de foto's enz. die wij tezien krijgen.
    Ben dit week-end bij Fer, ga nog ind.pastei maken,en morgen sauna in het Carlton hotel. Een fijn week-end en vooral toch ook oppassen voor draken, tijgers en ik zou ook oppassen voor muizen en kakkerlakken!
    Lieve groetjes van mama Daisy