BuDDha wassen.... - Reisverslag uit Singapore, Singapore van inge freeth - WaarBenJij.nu BuDDha wassen.... - Reisverslag uit Singapore, Singapore van inge freeth - WaarBenJij.nu

BuDDha wassen....

Blijf op de hoogte en volg inge

27 Mei 2013 | Singapore, Singapore

Vrijdag ( de nationale Vrije dag, Vesak),opgestaan voor een ontmoeting met een collega van jj, waar we aan door hadden laten schemeren dat we weleens met haar mee wilde als ze naar de tempel ging, zij is taoist/buddhist.Ze ging naar een tempel met haar broer en haar familie zou daar ook zijn(haar tante & oom waren vrijwilliger op Vesak), en er was Buddha Bathing!
Dankzij internet, was ik redelijk goed geinformeerd wat dat nu inhield en welke mantra/gebed je dan zegt(had zelfs een spiekbriefje gemaakt)Prins Siddhartha word overgoten met geparfumeerd water, de legende gaat dat bij zijn geboortedag de lucht helder was , vol met zonneschijn, bloeiende bloemen en vogels zingend ,met 2 draken die 1 warm en 1 koud water spuwde en de prins zo baadde.
Sindsdien word over de hele wereld door buddisten dit met en afbeelding of een kleine versie van de prins in een tempel, in een vijvertje met bloemen, en geparfumeerd water, begietingen(3 x)gedaan, terwijl er gezongen word en diegene die begiet zijn mantra/gebed zegt.Zo word je innerlijke vuil gereinigd van dat jaar en kun je zonder afgunst, haat en onverschilligheid verder.Je krijgt een zak snoep en we gingen met de familie vegetarisch lunchen(door de vrijwilligers bereid)Ook hier waren wij de enige Europeanen.JJ en ik zijn niet religieus hoor of Buddhistisch,mocht je dat denken, maar het was reuze leuk om dit op deze manier mee te maken en dat je ook nog eens van je zonden afkomt op deze manier......

  • 27 Mei 2013 - 08:45

    Gwenda:

    Goedemorgen!! Wat een mooie foto's,maar foto 7 is toch de brok in de keel. Wat zien jullie er goed uit! Kijk van die zonden dat geloof ik wel,maar jullie zien er echt happy uit. Dat is mooi om te zien.
    Heerlijk lijkt het me om van oosterse rituelen onderdeel te mogen zijn. Daarvoor hoef je idd niet religieus te zijn. Dat doet me denken aan mijn bezoek aan kerken. Ik ben religieus als ik een kerk bezoek. Steek kaarsjes aan,voel me sereen,fluister en in mijn ver-Beeld-ing komen iconen tot leven. De Sacre Coeur in Parijs bijvoorbeeld is mijn eerste tempel die ik bezoek aan die stad,misschien bijgeloof,maar eerst is die ijstaart aan de beurt dan pas de stad. In elke stad,stadje ,dorp is het middelpunt een kerk..hop even naar binnen. Kaarsje aan. Bij de Katholieken gaat het handje van Ineke nog even in het waterbakje en een kruisje op haar voorhoofd..rituelen van vroeger. En dan Buddah! Het is toch niet voor niets dat woonwinkels en intratuinen er vol mee staan. Siddartha inspireert. Of je hem nu in de tuin als fontijntje hebt of op de (nep)haard in je woonkamer. Dat is niet voor niets. Maar daar met de Thai...lijkt me een ander soort beleving. Mooi. En dat ik daar niet ben...dat vind ik zonde!
    X

  • 27 Mei 2013 - 11:02

    Ferdinand:

    Dank voor info en foto's Leuke foto van jou en JJ ,jullie zien er ontspannen uit.
    Toch interessant om dit mee te maken.
    Het Buddhisme hoort tot een van de oudste religies en mensen willen dat er na dit leven nog wat komt.
    Vandaag gaat jouw moeder naar het ziekenhuis voor inplantaten en ik naar Leyenburg voor een Duplexonderzoek.

  • 27 Mei 2013 - 11:49

    Agaath:

    Wat zien jullie er goed uit ! En zo lekker schoon van binnen en buiten (hi,hi) liefs en kus voor jullie beiden

  • 28 Mei 2013 - 12:42

    Mama:

    Hallo Inge en Jaap Jan, wat gaaf om zo'n happening te beleven in Singapore, echt iets voor jouw Inge, je hebt altijd al belangstelling voor andere geloven en ook de bijzondere gewoonten mee te maken. Nog 2 maanden dan is het huiswaarts, dat zal wel even vreemd zijn! Genieten jullie maar optimaal en zet het vast foto's, video enz. ben benieuwd naar al de belevenissen! Hier is het eindelijk 2 dagen zon, een lentezon die wij helaas vaak niet hebben gezien, als jullie er zijn Z O M E R ! Wij maken voorlopig nog geen plannen, eerst moet Ferry beter in conditie komen, zoals het nu is kan het niet even niet. Eindelijk gaan er weer onderzoekingen plaats vinden. Vorige week stond er in ons krantje Heraut een stuk over
    neuropathie, er komt hier in Berkel in juni een neuropathie-poli! Echt geweldig, dus wij gaan het uitzoeken. Lieverd hoop alles OK met jouw en ben ervan overtuigd dat je goed voor jezelf en je mannetje zorgt, lieve groetjes van je ma D O E I


  • 03 Juni 2013 - 14:47

    Mignon:

    Tof! :), xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

inge

samen met Jaap Jan(partner, levensgezel),die in Singapore mag werken, Inge ontdekt de mooie plekjes in de week overdag, die ze samen in het weekend en in de avonden bezoeken.

Actief sinds 26 Jan. 2013
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 35066

Voorgaande reizen:

15 Januari 2013 - 13 Juli 2013

bij de Singalezen......

Landen bezocht: